SaleSys

Säljplattformen för konsumentförsäljning

Dialer – Varför och hur de används bäst för ditt säljbolag

I denna artikeln går vi igenom vad en dialer är, vad det finns för olika sorter och hur du kan tänka när du väljer en dialer och system för telemarketing eller kundtjänstbolag. Vi diskuterar även hur du med olika lösningar kan öka din försäljning och effektivisera säljarens (bokaren, ringaren, agentens) tid.

Vad är en dialer?

En dialer är en programvara (software) som låter användaren ringa ut och komma i kontakt med flera kunder snabbare och smidigare än en tradionell telefonuppringning.

Vanligtvis i en dialer laddar man upp telefonnummer i en databas och ringer dem på flera olika sätt; manuellt, progressivt, prediktivt och power dialer – alla som har sina för och nackdelar som vi besöker mer under nästa rubrik.

Det finns även inkommande dialers där du kan ta emot samtal som ett kontaktcenter, antingen för inkommande sälj eller ex. för kundkontakt och kundservice. Vad som är bäst för din verksamhet beror helt på era behov – det vi kommer fokusera mest på i denna artikeln är just försäljning.

Vilka olika ringlägen finns det i en dialer?

Vanligtvis finns det manuellt, progressivt (sekventiellt eller en-efter-en), prediktiv (predictive dialer, auto dialer) och power dialer. Nedan besöker vi samtliga begrepp och ser fördelar och nackdelar med respektive.

Manuell dialer

En manuell dialer är precis som en vanlig telefon att ringa med, förutom att du kan ringa direkt från datorn. Då kan du även ex. kopiera snabbt från hemsidor eller genomföra annan administration och uppföljning till skillnad från att ringa från en vanlig mobil. Vanligt är även att samtalet kan spelas in, vilket kan vara bra i upplärning och utvecklingssyfte, men även för att bevisa giltighet på avtalet vid sälj exempelvis.

Progressiv dialer

En progressiv dialer fungerar som en telefon fast den utgår från en ringlista och ringer dem en efter en. Du som teamleader eller försäljningschef importerar en lista direkt i dialern och så kan agenterna börja ringa på kontakterna en efter en. Detta är vanligast inom B2B när du kan behöva ta reda på lite mer information inför varje kund och ofta behöver anpassa ditt sälj och erbjudande på externa faktorer som ex. omsättning, antal anställda och liknande, då ger en progressiv dialer agenten tid att undersöka mellan samtalen. Färre minuter i samtalstid men eventuellt möjlighet till mer kvalitativa samtal om det genomförs rätt. Även kallad auto dialer.

Prediktiv dialer

Även kallad predictive, och ofta ihopblandad med power dialer. En prediktiv dialer använder sig utav algoritmer och avancerad teknik för att optimera samtalstiden för den utringande säljaren. Den räknar ständigt ut sannolikheten att en säljare ska vara tillgänglig för samtal och sannolikheten att en framtida kund svarar och ser till att antalet minuter i samtal blir så hög som möjligt. Den anpassar sig även automatiskt för att minimera drop-off raten då det finns lagar som sätter krav på hur hög drop-off rate som tillåts.

Drop-off rate, även kallat “tysta samtal” är procenten samtal som rings ut till kund – där kund svarar men säljaren inte kopplas då den ex. sitter i ett annat samtal.

Kontakta Sverige, en branschorganisation för telemarketing och kundtjänst, rekommenderar i skrivandes stund en drop-off på upp till 4%, med andra ord, 4 samtal på 100 får lov att vara okopplade enligt deras riktlinjer.

SaleSys erbjuder en dialer som ständigt lär sig och förbättras med hjälp av avancerade algoritmer för att maximera antalet minuter i samtal. Många kunder säger att de blivit flera gånger mer effektiva när de bytt till SaleSys prediktiva dialer, samtidigt som drop-raten är väldigt väldigt låg.

Power dialer

En inte lika sofistikerad version av en prediktiv dialer. Du som teamleader sätter en ratio per säljare och hoppas på det bästa, ex. att varje säljare ska ha 3 samtal samtidigt som ringer. Det ger dig mer kontroll, men också mer ansvar för drop-off etc. Den tar inte i beaktning att svarsfrekvensen ofta ändras över loppet utav dagen ex. förmiddag, eftermiddag och kväll.

Vad som passar bäst för just din verksamhet kan variera men i enkla drag hade vi rekommenderat såhär:

  • Volymförsäljning B2B med lätta sälj – Prediktiv
  • Försäljning B2B med svåra sälj – progressiv
  • Volymförsäljning B2C – Prediktiv

Är du intresserad av att komma igång eller boosta försäljningen. Klicka här för att boka ett möte och se hur vi kan hjälpa dig.

Nu när du valt en dialer, vad ska du importera för lista och hur hittar du den?

Det finns hundratals listleverantörer som som erbjuder massa olika sorters ringlistor. Vi har flera rekommendationer på hur du kan tänka när du väljer leverantör och även vilken sorts lista du vill använda till din utgående försäljning.

Klicka här för att läsa mer om Ringlistor och vad du ska tänka på

När jag kommit fram till kunden, hur ska jag teckna avtalet?

Det finns flera olika sätt att signa en kund på. Vanligaste sätten är att signera smset från sin telefon via SMS eller mail, eller att läsa upp avtalsvillkoren och genomföra ett röstkvitto.

Om du är återförsäljare brukar din leverantör ge dig de verktyg du behöver för att kunna sälja. Om inte, eller ifall ni själva är en leverantör så hjälper vi på SaleSys er mer än gärna med allt ni kan behöva för att få igång eller boosta er säljorganisation.

Klicka här för att läsa mer om Avtalssignering på distans för telemarketing så hjälper vi dig hur du ska tänka med allt från val av avtalsform till ex. kreditupplysningar eller Bank ID.

Om jag inte vill bedriva försäljning utan bara använda dialern för kundtjänst?

Det finns flera olika sätt att jobba med kundtjänst. Nu för tiden är det modernt med mail och chatt, men vissa kompletterar även med telefonväxel / växel där kunden kan ringa in. Vi på SaleSys jobbar bara med säljorganisationer, det inkluderar även inkommande samtal pga dess höga konvertering, men om du vill ha ett verktyg avsett endast för kundservice och ticketing kan vi rekommendera ex. Telavox, Kundo, och andra leverantörer som specialiserar sig på det. Vår vision är att ingen ska behöva sitta i telefonkö, så vi använder istället callback och webbformulär för att ringa ut till kunder som behöver hjälp, för att sedan hjälpa dem, och öka försäljningen.